Kinderboekenfestival - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Max Hanekamp - WaarBenJij.nu Kinderboekenfestival - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Max Hanekamp - WaarBenJij.nu

Kinderboekenfestival

Door: Max

Blijf op de hoogte en volg Max

16 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Na een tijd stilte hier, toch maar weer begonnen met het schrijven van een reisverslag. Deze keer zal het gaan over het kinderboekenfestival, mijn oh zo handige momenten, en de leuke bezochte plaatsen.

Het kinderboekenfestival was van 3 t/m 8 maart. De vrijdag, zaterdag en zondag daarvoor waren ingeroosterde dagen om alles klaar te zetten op het terrein. Al met al dus een erg druk schema.

Tijdens het klaarzetten kwam ik erachter dat ik buiten zou komen te staan bij het middenbouw terrein. In eerste instantie geen probleem, echter was het in een grote tent die recht onder de zon stond, dus dat was lekker zweten.

Toen het KBF begon hadden we dagen die begonnen om half 7 en ergens in de avond eindigde. We werden om half 8 verwacht op het terrein en de eerste klassen kwamen rond half 9. Elke klas die bij je stand langskwam kreeg een half uur de tijd om bij je activiteit te blijven. Mijn activiteit was het voorlezen van het boek "waar is Rintje?". Een erg leuk boek waar ik achteraf vaak om heb moeten lachen, zeker om de reacties van de kinderen. De scholen kwamen vooral in de ochtenden. Het middag programma was voor iedereen die wilde komen.

Tijdens het KBF waren er in de middag uren verschillende grote activiteiten: musicals, sport en spel wedstrijden, zang wedstrijden, vertel wedstrijden en live skype gesprekken met Nederlandse kinderen uit Amsterdam. Vaak stond ik hierbij te kijken en kon ik mee helpen met verschillende projecten binnen het KBF.

Toen zaterdag eindelijk het einde naderde van het KBF was ik al flink verkouden geworden.

Dit was opzich geen probleem, alleen werd het wel een probleem toen ik de dag erna besloot om mij niet in te gaan smeren. We gingen zondag met een grote groep stagiaires naar Overbridge, een groot strand aan de Suriname rivier. Ik dacht dat ik geen zonnebrand nodig had, nou wel dus.... Mijn hele buik en rug waren vuurrood en slapen was nauwelijks een optie de 3 dagen na zondag.

Maandag mochten we weer meteen mee naar een school waar de opening plaats vond van het nieuwste project "The Global Money Week". Deze week staat in het teken van rekenen met geld. Vandaag was echt afzien voor mij, alles deed pijn en door de combinatie van een lichte zonnesteek en verkoudheid had ik besloten om de dagen daarna thuis te blijven. Behoorlijk saaie dagen waren dat. Gelukkig kon ik toch nog helpen deze week bij "The Global Money Week". Hier heb ik reken bingo gespeeld met de kinderen.

Dit weekend hadden we weer de auto gehuurd om wat te gaan rond touren buiten Paramaribo. Zaterdag zijn we naar lelydorp geweest, naar de vlindertuin en naar onverwacht, een oude trein van vroeger. Bij de vlindertuin hadden we het al snel gezien, totdat we een rondleiding kregen. Dit was erg interessant, om te zien wat er hier allemaal achter de schermen gebeurde. Ze verkopen vlinders, schildpadden en slangen aan petshops in europa en noord amerika. Wij kregen te zien hoe deze dieren allemaal gekweekt werden

Op Zondag, vandaag, zijn we de andere kant op gereden. Naar peperpot, een natuur reservaat waar we naar de apen hebben gekeken en hebben rondgereden over de plantages. Hierna zijn we naar nieuw Amsterdam gereden. Hier is het punt waar de suriname rivier en de commewijne rivier samen komen en zich bijna uitmonden in de zee. Het viel erg op hoe netjes alles hier eruit zag in plaats van de vervallen staat waar het meeste in verkeerd.

Volgende week gaan we vanuit de stichting richting Albina om de wedstrijden te gaan voorbereiden voor het opkomende KBF in Marowijne. Ook is maandag, morgen, het Holy Phagwa (kleuren festival). Dit is een nationale vrije dag dus wij gaan ook een kijkje nemen bij het onafhankelijk plein om mee te doen met het festival.

Over en uit en tot de volgende keer, met een zonnige groet uit Suriname

Max.

  • 18 Maart 2014 - 18:26

    Suzan:

    Hoi Max,
    Ik vind jouw berichten interessant. Nooit gedacht dat jij een vlindertuin zou bezoeken. Heb je ook nog wat foto's bijvoorbeeld van die Kreeft die zich niet ingesmeerd had:-)
    Groetjes van suzan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Max

Ik volg de opleiding Pabo aan de HAN in Arnhem. Voor mijn minor ga ik vier maanden naar Suriname om hier mee te helpen aan een kinderenboekenfestival.

Actief sinds 16 Jan. 2014
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 16563

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 06 Juni 2015

De eerste stapjes

Landen bezocht: